Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 
 

Pedagogische visie en werkplan

Kinderopvang de Kreekels biedt aan kinderen de mogelijkheid om zich in een veilige
omgeving in groepsverband te ontwikkelen. Hierin staat de omgang met kinderen van verschillende leeftijden centraal. Tevens is kinderopvang de Kreekels van mening dat de opvang flexibel moet zijn, zowel in de benadering per kind als in opvangtijden.

Visie

De visie van kinderopvang de kreekels is om een opvoedingssituatie te bieden welke aansluitend en aanvullend is op de opvoeding van thuis. De kinderen leren om te gaan met elkaar, door ondermeer samen te spelen, samen te eten en op te ruimen. Mede hierdoor leren de kinderen de uitwerking op hun gedrag bij anderen kennen. Hierdoor krijgen de kinderen inzicht in hun eigen gevoelens, en leren ze reactie mogelijkheden. Er wordt al vroeg geleerd om te gaan met de betekenis van delen, helpen, rekening houden met elkaar en omgaan met conflicten en assertiviteit.

Werkplan

In het pedagogische werkplan wil ik je graag vertellen hoe ik werk.
Om mijn pedagogisch handelen te onderbouwen houd ik de 4 opvoedingsdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven aan.

 1. Emotionele veiligheid
         2. Persoonlijke competentie
3. Sociale competentie
4. Normen en waarden

 

Emotionele veiligheid; Hoe zorg ik er voor dat jouw kindje zich veilig en vertrouwd voelt bij mij?

Ieder kind heeft hier een eigen mandje met naam en foto waar persoonlijke dingen ingelegd kunnen worden, een knuffel of iets van thuis.

Ik werk met veel structuur en vaste tijden, jouw kindje weet zo snel waar hij/zij aan toe is.

Bij de lunch eten wij hier aan de grote tafel, ieder kind heeft zijn of haar eigen plekje.

Voor de lunch doen we een kort gebedje en na de lunch een dankgebedje.

Tijdens het fruit eten (ook weer aan de grote tafel) mag ieder kind iets vertellen. Als een kindje hier moeite mee heeft, zal ik het stimuleren door wat vragen te stellen, dit kan al bij hele jonge kinderen.

Na het vertelrondje gaan we wat liedjes zingen, ieder kind mag om de beurt een liedje uitkiezen.

Persoonlijke competentie; Wat kan ik jouw kind bieden betreft zijn of haar ontwikkeling?

Ieder kind is anders en ook uw kind is uniek. Ik probeer er achter te komen wat de interesses zijn en daar op in te spelen.

Leuk om te knutselen maar het moet een knutsel worden van het kind en niet van de gastouder.

Ik laat het kind zoveel mogelijk zelf doen. Mijn motto is dan ook eerst zelf proberen, als het niet lukt kom ik helpen. Kan een kind bijvoorbeeld nog geen veters strikken dan kan hij of zij misschien wel zelf de voet in de schoen doen, kan een kind nog niet zelfstandig een jas aantrekken dan kan hij of zij misschien wel zelf de rits naar boven doen. Alles wat je zelf kan moet je ook zelf doen. Dit werkt vaak erg goed, het kind leert ervan en het is goed voor zijn of haar zelfvertrouwen.

 
 

Sociale competentie; Hoe zorg ik ervoor dat jouw kindje zich vertrouwd voelt in de groep?

Er zijn hier meerdere kinderen om mee te spelen, er ontstaan omdat de groep klein is ook hechte vriendschappen.

Een kindje dat voor de eerste keer hier komt kan nog wel eens tegen een groepje opzien. Ik probeer het kindje erbij te betrekken door samenspel en bewuste activiteiten.

Ik kan wel zeggen dat hier niemand wordt buitengesloten.

Bij onderlinge ruzietjes zal ik niet te snel ingrijpen, vaak komen kinderen zelf al met een oplossing ook hier leren ze weer van. 

Normen en waarden; Wat wil ik jouw kind meegeven in zijn of haar persoonlijk leven?

Ik vind het belangrijk dat kinderen met respect omgaan met elkaar, d.w.z. geen grof taalgebruik, met het vertelrondje elkaar uit laten praten. Niet slaan of iemand op een andere manier bezeren.

Als ze iets krijgen bij de bakker, netjes ervoor bedanken. Niks buiten op straat gooien en zuinig zijn op het speelgoed en de spullen.

 
 

Hygiëne 

De kinderen hebben hier zoveel mogelijk een eigen bedje dat alleen door hem of haar beslapen wordt. De bedjes verschoon ik regelmatig. Het verwisselen van de luier doe ik luier op luier op een aankleedkussen, dat daarna met Dettol en keukenpapier wordt gereinigd. Speelgoed en de opvangruimte worden ook regelmatig schoon gemaakt.

Ik vind het heel fijn om voor kinderen te zorgen en hun ontwikkeling mee te maken. Met alle kinderen en ouders heb ik een goede band en dat is heel belangrijk want we doen het toch samen!