Pedagogisch werkplan van Kinderopvang de Kreekels

 

 

 

Mijn naam is Lenny de Waard. Vanaf 1996 ben ik werkzaam als gastouder, zelf heb ik 2 kinderen die inmiddels volwassen zijn en niet meer thuis wonen.

Ik voldoe aan de eisen om een gekwalificeerde gastouder te zijn. Zo ben ik in het bezit van een geregistreerd kinder EHBO diploma, een verklaring omtrent gedrag (VOG) en de opvangruimte is goedgekeurd door de inspecteur van de GGD.

Ik lees veel vakbladen en heb veel contact met andere gastouders, ik volg cursussen en workshops om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen.

Ik sta ingeschreven bij diverse landelijke gastouderbureaus die mij op hun beurt ook op de hoogte houden met nieuws en regelgeving.

In dit pedagogische werkplan wil ik u vertellen hoe ik werk.

Om mijn pedagogisch handelen te onderbouwen houd ik de 4 opvoedingsdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven aan.

 

1.       Emotionele veiligheid

2.       Persoonlijke competentie

3.       Sociale competentie

4.       Normen en waarden

 

Emotionele veiligheid; Hoe zorg ik er voor dat uw kind zich veilig en vertrouwd voelt bij mij?

Ieder kind heeft hier een eigen mandje met naam en foto waar persoonlijke dingen ingelegd kunnen worden, een knuffel of iets van thuis.

Ik werk met veel structuur en vaste tijden, uw kindje weet zo snel waar het aan toe is.

Bij de lunch bijvoorbeeld eten wij hier aan de grote tafel, ieder kind heeft zijn of haar eigen plekje.

Voor de lunch doen we een kort gebedje en na de lunch een dankgebedje.

Tijdens het fruit eten (ook weer aan de grote tafel) mag ieder kind iets vertellen. Als een kindje hier moeite mee heeft, zal ik het stimuleren door wat vragen te stellen, dit kan al bij hele jonge kinderen.

Na het vertelrondje gaan we wat liedjes zingen, ieder kind mag om de beurt een liedje uitkiezen.

 

Persoonlijke competentie; Wat kan ik uw kind bieden betreft zijn of haar ontwikkeling?

Ieder kind is anders en ook uw kind is uniek. Ik probeer er achter te komen wat de interesses zijn en daar op in te spelen.

Leuk om te knutselen maar het moet een knutsel worden van het kind en niet van de gastouder.

Ik laat het kind zoveel mogelijk zelf doen. Mijn motto is dan ook eerst zelf proberen, als het niet lukt kom ik helpen. Kan een kind bijvoorbeeld nog geen veters strikken dan kan hij of zij misschien wel zelf de voet in de schoen doen, kan een kind nog niet zelfstandig een jas aantrekken dan kan hij of zij misschien wel zelf de rits naar boven doen. Alles wat je zelf kan moet je ook zelf doen. Dit werkt vaak erg goed, het kind leert ervan en het is goed voor zijn of haar zelfvertrouwen.

 

Sociale competentie; Hoe zorg ik ervoor dat uw kindje zich vertrouwd voelt in de groep?

Er zijn hier meerdere kinderen om mee te spelen, er ontstaan omdat de groep klein is ook hechte vriendschappen.

Een kindje dat voor de eerste keer hier komt kan nog wel eens tegen een groepje opzien. Ik probeer het kindje erbij te betrekken door samenspel en bewuste activiteiten.

Ik kan wel zeggen dat hier niemand wordt buitengesloten.

Bij onderlinge ruzietjes zal ik niet te snel ingrijpen, vaak komen kinderen zelf al met een oplossing ook hier leren ze weer van. 

 

Normen en waarden; Wat wil ik uw kind meegeven in zijn of haar persoonlijk leven?

Ik vind het belangrijk dat kinderen met respect omgaan met elkaar, d.w.z. geen grof taalgebruik, met het vertelrondje elkaar uit laten praten. Niet slaan of iemand op een andere manier bezeren.

Als ze iets krijgen bij de bakker, netjes ervoor bedanken.

Niks buiten op straat gooien en zuinig zijn op het speelgoed en de spullen.

 

Naast de 4 opvoedingsdoelen ga ik ook nog in op de opvang hier en op de hygiëne.

 

De speelruimte

Voor ieder kind is er iets te spelen, klein speelgoed dat gevaarlijk is voor de kruipertjes heb ik niet.

Het speelgoed staat hier in de kamer in overzichtelijke bakken gesorteerd.

Op zolder staat nog meer speelgoed, soms wissel ik wat speelgoed om.

De kinderen spelen hier alleen in de kamer en in de tuin, dit om een goed overzicht te kunnen houden op een veilige speelplek.

Voor de lunch ruimen wij gezamenlijk op terwijl het opruimlied gezongen wordt.

 

De buitenruimte

Er is hier een tuin van 16 meter diep waar de kinderen heerlijk kunnen spelen, het buitenspeelgoed staat onder de overkapping en kan dus gemakkelijk gepakt worden.

Alles is van deugdelijk materiaal bijv. fietsjes en stepjes van Winther en Okido.

Er is ook een peuterglijbaan van Vinci die op de grond geankerd staat. Dit alles staat op rubberen tegels.

Zwembadjes worden hier met het oog op veiligheid niet gebruikt, met warm weer gebruiken we een waterval, een tuinsproeier, een plantenspuit of bakjes met water.

 

De slaapruimte

Op de 1ste verdieping heb ik een aparte slaapkamer met 5 ledikantjes en op de 2 de  verdieping een duo slaper.

Het zijn allemaal veilige ledikantjes met goede matrasjes.

De baby’s slapen op een Aerosleep matrasje en in een slaapzakje, eventueel met een laken en een katoenen dekentje.

Campingbedjes worden hier niet gebruikt.

 

Hygiëne

De kinderen hebben hier zoveel mogelijk een eigen bedje dat alleen door hem of haar beslapen wordt.

De bedjes verschoon ik regelmatig.

Het verwisselen van de luier doe ik luier op luier op een aankleedkussen, dat daarna met Dettol en keukenpapier wordt gereinigd.

Speelgoed en de opvangruimte worden ook regelmatig schoon gemaakt.

 

Slot

Ik vind het heel fijn om voor kinderen te zorgen en hun ontwikkeling mee te maken.

Met alle kinderen en ouders heb ik een goede band en dat is heel belangrijk want we doen het toch samen!                                                                                      

 

 

 

 

 


Cookies helpen ons onze services te leveren. Door onze services te gebruiken, geeft u aan akkoord te gaan met ons gebruik van cookies. OK